-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
Wij geven je graag nieuwe (internationale) inzichten op het gebied van financiën, bedrijfsvoering, strategie, governance, risk, compliance en meer.
Voor welke prestaties geldt de afschaffing van het verlaagd btw-tarief?
Voor de volgende prestaties schaft het kabinet het verlaagde btw-tarief per 2026 af:
- Kunst
Het invoeren van kunstvoorwerpen, voorwerpen voor verzamelingen en antiquiteiten en de levering van kunstvoorwerpen. - (Digitale) boeken en tijdschriften
De verstrekking en het uitlenen van: reguliere en digitale boeken, (digitale) dagbladen, weekbladen, tijdschriften, schoolboeken, fotoboeken, kleurboeken, zogenoemde periodieken en digitale informatie op een gegevensdrager voor onderwijs. Het lage-btw tarief vervalt ook voor het verlenen van toegang tot nieuwswebsites zoals van dagbladen, weekbladen en tijdschriften. - Sporten
Het geven van gelegenheid tot sporten en baden, zoals het verlenen van toegang tot commerciële sportscholen.
Let op: de btw-vrijstelling voor sportclubs zonder winstoogmerk blijft bestaan. - Logies en short stay
Onder andere de verhuur van hotelkamers, gemeubileerde vakantiewoningen (op vakantieparken), stacaravans, (safari) tenten, gemeubileerde short stay verhuur en de kortdurende verhuur aan werknemers, studenten, asielzoekers en dak- en thuislozen. - Musea
Het verlenen van toegang tot openbare musea of verzamelingen. - Muziek en toneel
Onder andere het verkopen vaak kaartjes voor concerten, (muziek)festivals, musicals, toneelvoorstellingen (waaronder dansen, pantomimes, revues, cabarets en lezingen). - Sportwedstrijden
Kaartjes voor sportwedstrijden en demonstraties van sporten.
Welke prestaties zijn uitgezonderd van de afschaffing van de btw-verlaging?
De volgende prestaties blijven onder het verlaagde btw-tarief vallen:
- Kamperen
Het geven van gelegenheid tot kamperen aan personen die daar slechts voor een korte periode verblijven. In deze situatie neemt de gast zijn eigen tent, caravan of camper mee. - (Dag)recreatie
Het verlenen van toegang tot circussen, dierentuinen, bioscopen, attractieparken, speel- en siertuinen en andere primair en permanent voor vermaak en (dag)recreatie ingerichte voorzieningen.
Waarom een overgangsregeling?
Om te voorkomen dat ondernemers al in 2025 een factuur sturen met het verlaagde btw-tarief voor prestaties die pas na 2025 plaatsvinden, is het tijdstip van de prestatie beslissend voor het toe te passen btw-tarief. Verkoopt een ondernemer in 2025 alvast een kaartje voor een (muziek)festival in 2026, dan moet deze dus in 2025 al 21 procent btw doorberekenen en afdragen.
Hoe kun je alsnog op deze regeling anticiperen?
Je kunt er zeker zelf voor zorgen dat je optimaal gebruik blijft maken van het verlaagde btw-tarief tot het einde van 2025, zoals voor doorlopende prestaties en vouchers.
Doorlopende prestaties
Doorlopende leveringen en diensten waarvoor jouw klanten opeenvolgende betalingen doen, verricht je bij het verstrijken van de periode van de betaling. Wil je bij deze prestaties zoveel mogelijk gebruikmaken van het verlaagde btw-tarief, stuur dan een aparte factuur voor het deel van de prestatie dat nog in 2025 plaatsvindt.
Vouchers
De btw-regelgeving heeft aparte regels voor single purpose vouchers (SPV) en multi purpose vouchers (MPV), namelijk: bij een SPV is de onderliggende dienst al verricht bij de uitgifte/verkoop en niet pas bij de inwisseling.
De staatsecretaris van Financiën heeft al eerder opgemerkt dat toegangskaartjes een SPV vormen. Hieruit zou je kunnen afleiden dat bij de verkoop van een toegangskaartje het toepasselijke btw-tarief toch al bepaald is op basis van het moment van uitgifte/verkoop van de SPV.
Echter, mag je een SPV niet anders behandelen dan een vooruitbetaling en moet voor de kwalificatie als SPV het toepasselijke btw-tarief al duidelijk zijn bij de verkoop van de SPV. Misschien kwalificeert een toegangskaartje daarom als MPV. Ook dit heeft bepaalde fiscale voordelen. Bent u betrokken bij de uitgifte, distributie of acceptatie van voucher die (deels) ziet op prestaties die per 2026 niet meer onder het lage tarief vallen? Dan adviseren wij om na te gaan hoe u de btw-positie kan optimaliseren.
Waar moet ik zeker op letten bij de afschaffing van het verlaagde btw-tarief?
Bereid je goed voor op de aangekondigde afschaffing van het lage btw-tarief en houd rekening met:
- Verkoop- en inkoopprijs
Als verkoper moet je nadenken over de gevolgen van de tariefsverhoging in jouw prijstelling. Ga na welke prestaties (of delen daarvan) te maken krijgen met de tariefsverhoging. Deze verhoging betekent namelijk bijkomende kosten die je factureert aan jouw klanten.
Kun je de inkoop-btw niet (volledig) aftrekken, dan moet je rekening houden met een aangepaste kostprijs. Bijvoorbeeld reisbureaus die Nederlandse hotelaccommodaties inkopen of andere organisaties die de btw op accommodaties niet (volledig) in aftrek kunnen brengen. - Contract
Ga bij nieuwe en lopende contracten na wat de invloed is van de tariefswijziging. Onder voorwaarden mag je deze verhoging op basis van de btw-regels doorbelasten aan jouw afnemers, ook als dat niet in de overeenkomst staat of dit zelfs contractueel is uitgesloten. - Aanbetaling, vooruitbetaling en abonnementen
Vooral voor facturen waarvan de prestaties (deels) in 2026 plaatsvinden, is de wijziging van het btw-tarief relevant. Bijvoorbeeld voor abonnementen, seizoenkaarten en kaarten voor een evenement in 2026.
Ga voor aan- en vooruitbetalingen na wat de impact is van de tariefswijziging. Stuur bijvoorbeeld een aparte factuur voor het deel van het abonnement dat nog in 2025 valt.
Heb je vragen of wil je advies over de afschaffing van de btw-verlaging?
Wij geven je graag een praktisch en efficiënt advies over de gevolgen en mogelijkheden voor jouw bedrijf. Neem hiervoor contact met ons op.