-
Financiële administratie & outsourcing
Hoe weet ik of mijn onderneming goed loopt? Een accurate financiële administratie geeft u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissingen te nemen.
-
Financieel inzicht
U wilt de juiste financiële beslissingen nemen op basis van betrouwbare en overzichtelijke managementinformatie. U wilt op ieder moment weten hoe u ervoor staat en waar u moet bijsturen.
-
Financial compliance
Is uw onderneming internationaal actief? Dan wilt en moet u voldoen aan de (financiële) wet- en regelgeving in de verschillende landen waar u actief bent. Maar hoe houdt u financieel overzicht?
-
Duurzaamheid in het mkb
In een wereld waar duurzaamheid steeds meer centraal staat, is het essentieel voor mkb-ondernemers om hun bedrijfsvoering aan te passen aan de eisen van de toekomst.
-
Impact House
Hoe kunt u verduurzamen en maatschappelijke impact maken in de wereld van stakeholders, regelgeving en de vraag vanuit klanten en de maatschappij?
-
Business risk services
Ken ik mijn risico’s? Neem ik de juiste maatregelen? Ben ik effectief daarin, ook met IT-tools? Als u met dergelijke vragen worstelt, kunnen wij u helpen met onze reeks van business risk diensten.
-
Cyber risk services
Welke cyberdreigingen zijn relevant voor mijn organisatie? Heb ik de goede voorzorgsmaatregelen genomen om mijn data te beschermen? Realistisch vragen! Wij helpen die te beantwoorden.
-
Deal advisory
Hoe krijg ik het (ver)koopproces van mijn bedrijf voor elkaar zonder al teveel kopzorgen? Wij zorgen voor een stevig fundament voor beslissingen bij de aan- en verkoop van bedrijven.
-
Forensic & integrity services
Hoe kunt u op verantwoorde wijze risico’s beheersen indien sprake is van integriteitinbreuken of bedrijfsfraude? De Forensic & integrity services specialisten van Grant Thornton helpen.
-
Valuations
Verkoopt u uw aandelen, koopt u een andere aandeelhouder uit of laat u nieuwe investeerders toetreden? Werkt u aan een juridische of fiscale herstructurering? Bent u in gesprek met de fiscus voor de overdracht naar uw kinderen of medewerkers? Zit u met een geschil? Of wilt u voldoen aan uw verslaggevingsvereisten, zoals Purchase Price Allocation en Impairment Testing? Allemaal situaties waarbij de waarde van uw onderneming belangrijk is. De dynamiek kan per situatie echter heel verschillend zijn: waarde is namelijk altijd contextgevoelig.
-
Controle jaarrekening
U moet zich financieel verantwoorden, bijvoorbeeld aan aandeelhouders en andere stakeholders. Financiële informatie moet dus betrouwbaar zijn.
-
IFRS services
Financiële verslaglegging volgens IFRS is ingewikkeld. Inmiddels kennen steeds meer internationale ondernemingen de regels. Hoe past u ze echter concreet toe?
-
ISAE & SOC Reporting
Zakelijk Nederland is de afgelopen jaren flink veranderd. De overheid confronteert organisaties met toenemende regulering en compliance vereisten.
-
Pre-audit services
Pre-audit services staat voor het ‘controlegereed’ maken van de gehele financiële administratie voordat de externe accountant start met de controle van de jaarrekening.
-
Sarbanes Oxley controle en advies
De SOx wetgeving schrijft voor dat management structureel verantwoording af moet leggen over de interne controle met betrekking tot de financial statements. Dit moet bewezen worden door een verklaring van een onafhankelijke accountant.
-
Subsidieverklaringen
Is uw onderneming niet wettelijk verplicht tot controle, maar wilt u toch zekerheid verkrijgen over de getrouwheid van de cijfers?
-
Belastingadvies voor het mkb in Nederland
Hoe kan ik gebruikmaken van de innovatiebox? Kan ik die steeds terugkerende belastingaangiftes uitbesteden? Wat kost het als ik morgen wegval? Hoe regel ik mijn oudedagvoorziening? Voldoe ik wel aan alle nieuwe regelgeving? Zal ik NOW3 aanvragen? Allemaal goede vragen. Wij helpen met de antwoorden.
-
Belastingadvies voor Nederlandse multinationals
Als ik die interessante Head of sales in Frankrijk wil aannemen, hoe zit dat dan fiscaal? Welke vennootschap kan het beste een overname doen? Hoeveel scheelt het, als ik al onze belastingaanslagen wereldwijd bij één partij neerleg? Voor wie kan ik gebruikmaken van de 30%-regeling? En hoe? De boete van ‘niet melden’ 830.000 euro? Wat moet ik precies wél melden bij grensoverschrijdende fiscale constructies? Goede vragen. Wij beantwoorden er dagelijks honderden wereldwijd. Scherp en met aandacht voor uw situatie. In welk land dan ook.
-
Btw-advies
Als ondernemer heeft u te maken met btw-wetgeving, zowel als u nationaal als internationaal onderneemt. Die wetgeving is vaak complex. Een juiste toepassing en optimale benutting van de mogelijkheden van de btw-wetgeving vraagt specialistische kennis. Kennis die wij u kunnen bieden.
-
Douaneadvies
Ons internationale netwerk van douanespecialisten wijst u op de mogelijkheden die de douanewetgeving kan bieden. Dat bespaart u heel wat kosten en moeite.
-
Human Capital Services
Human Capital services van Grant Thornton helpt u om uw zakelijke doelstellingen te bereiken en de loonkosten in bedwang te houden.
-
Innovatie & subsidieadvies
Gaat u met uw organisatie risicovolle projecten aan? De overheid stelt financiële middelen beschikbaar, door middel van het stimuleringsbeleid, voor ondernemers. De subsidieadviseurs van Grant Thornton adviseren en assisteren u graag bij uw subsidieaanvraag.
-
Tax technology
Weet u wat uw belangrijkste fiscale risico’s zijn? En weet u hoe u deze risico’s identificeert en beheerst? Heeft u voldoende tijd om u te focussen op de fiscale zaken die ertoe doen?
-
Transfer pricing
Transfer pricing (interne verrekenprijzen) raakt de meeste multinationale bedrijven. Voldoet uw organisatie aan de transfer pricing-documentatieverplichtingen?
-
Sustainable Tax
In deze veranderende wereld wordt het steeds belangrijker om niet alleen naar de financiële prikkels te kijken, maar ook naar de impact op het milieu. Multinationale ondernemingen moeten hun belastingstrategie herzien, in lijn met het ESG-gedachtegoed.
-
Cryptocurrency en digitale activa
In de afgelopen jaren heeft de blockchain zichzelf bewezen om veranderingen teweeg te brengen in de financiële sector. Deze opkomende industrie heeft de noodzaak om aan regelgeving te voldoen, vergroot. In dit dynamische landschap passen onze specialisten zich hierop aan en geven zij voorrang aan de naleving en toezicht van de steeds veranderende regelgeving.
-
Uitbreiden naar andere markten
Zoekt u naar kansen om internationaal uit te breiden? Of u nu op het punt staat een nieuw kantoor te openen in het buitenland of een internationale overname overweegt, u heeft zekerheid nodig bij het maken van de juiste keuzes voor uw onderneming. Wereldwijde uitbreiding is niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Het goede nieuws is dat wij er zijn om u te helpen!
-
Internationale contactpersonen
Waar u ook kiest om zaken te doen, u wilt toegang tot mensen met de beste ideeën en kritisch denkvermogen waarmee u uw onderneming in binnen- en buitenland kunt laten groeien. Grant Thornton heeft een netwerk van kantoren in meer dan 140 landen. Waar u ook wilt uitbreiden, de kans is groot dat onze specialisten ook daar zijn gevestigd.
-
Ondernemingsrecht
Van algemene voorwaarden tot juridische strategie, het moet waterdicht in elkaar zitten. Dat geeft zekerheid en dus rust en ruimte voor groei. Wij denken pro-actief en pragmatisch met u mee. We kijken vooruit en zetten graag dat stapje extra.
-
Arbeidsrecht
Kleine onderneming of grote multinational: uw mensen zijn de spil van uw bedrijf. Arbeid is verweven met diverse belangen en heeft vaak juridische consequenties. Voor grote strategische én alledaagse vragen over arbeidsrecht staan onze juristen voor u klaar. Óók voor internationale arbeidsrechtvragen. Een eigen HR-afdeling? Die assisteren we graag. Wij leveren service op maat en zijn er als u ons nodig heeft.
-
Sustainable legal
Duurzaamheid is meer dan een buzzword - het vormt de kern van onze juridische begeleiding naar duurzaam succes. Van het opstellen van duurzame contracten, integreren van duurzaam HR-beleid en ESG-Due Diligence binnen onze M&A praktijk tot het adviseren over ESG en andere (nationale en internationale) wetgeving: Wij denken graag pragmatisch en proactief met u mee.
-
Opleiding: Duurzaamheidsrapportage en sturing
Toekomstbestendig zijn, risico’s beheersen, kansen pakken en maatschappelijke impact creëren; duurzaamheid staat inmiddels hoog op de agenda van de meeste bedrijven.
-
Opleiding: Impactmanagement
Als maatschappelijke organisatie wil je wel zeker weten dat je het goede doet. En je wilt je impact ook kunnen communiceren naar je stakeholders.
-
Opleiding: Expeditie Impactmeten
Uw maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt u een sociaal ondernemer of maatschappelijk initiatief. Het is dan ook logisch dat u graag wilt weten in hoeverre u uw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat uw impact is.
-
Incompany opleidingen impactmanagement
De incompany opleiding Sturen op impact is een traject van 4 - 5 dagen verspreid over een half jaar waarin jouw team kennismaakt met de verschillende onderdelen van impactmanagement én deze direct praktisch integreert in jouw organisatie.
-
Gratis sessie: Sturen op Impact
Hoe bepaal je wat jouw impact is? En hoe meet jouw die vervolgens? In deze sessie nemen we je mee in de wereld van impactmanagement en in het bijzonder het meten van jouw maatschappelijke bijdrage.
-
E-Learning: Meer impact in 6 weken
Deze online opleiding is een laagdrempelige manier om kennis te maken met impact denken en doen.
-
Impactmanagement @ work
Impactmanagement @ work is er voor iedereen die een verdiepingsslag zoekt op het gebied van impactmanagement.
-
Eigenaarschap
Aan het hoofd staan van een familiebedrijf is een flinke opgave. Het brengt veel verschillende verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe is het eigendom geregeld? Wie heeft welk belang in het bedrijf? Zijn er familieleden die u liever niet aan het roer ziet staan van de onderneming?
-
Duurzaamheid
Duurzaamheid gaat verder dan alleen het behalen van (milieu)doelen, het anticiperen op klimaatrisico’s en het inspelen op kansen. Duurzaamheid is breder en bij uitstek een onderwerp dat bij familiebedrijven past.
-
Opvolging
Ook voor u als dga komt het moment waarop u serieus aandacht moet besteden aan bedrijfsopvolging. Het is geen wonder dat bedrijfsopvolging binnen het familiebedrijf bijzonder complex is.
-
Vermogen
Het onderwerp 'vermogen' binnen familiebedrijven is een belangrijk maar complex onderwerp, dat vele aspecten omvat. Goed plannen en goede afspraken maken voor de continuïteit van het aanwezige vermogen is dus cruciaal.
-
Het Goede Gesprek
Dagelijkse bezigheden (ook in het bedrijf) maken het vaak moeilijk om prioriteit te geven aan échte reflectie. Even uit de day-to-day business stappen om kritisch na te denken over wat u als eigenaar wilt bereiken
-
Estate planning
Wilt u uw vermogen optimaal overhevelen naar uw volgende generatie zonder te veel erf- en schenkbelasting? Dat kan via bedrijfsoverdracht, schenken of via uw testament.
-
Vermogensbeheer
U hebt inmiddels vermogen opgebouwd of u hebt een goed salaris en pensioen. En daarnaast hebt u een aantal wensen. U wilt bijvoorbeeld uw kinderen helpen bij de aankoop van hun eerste woning en hen een bedrag schenken. Of een camper aanschaffen om door Europa te trekken tijdens uw pensioen. Kan dat?
-
Fiscaal advies en aangifte inkomstenbelasting
Is de aangifte inkomstenbelasting voor u jaarlijks een frustrerend proces? Klopt de vooraf ingevulde aangifte en wat moet u nog meer invullen? Onze specialisten nemen u deze zorg uit handen en adviseren u bij het optimaliseren van uw fiscale positie.
-
Pensioen en andere oudedagsvoorzieningen
Heeft u zich al goed voorbereid op uw oude dag? Het pensioenstelsel in Nederland bestaat uit 3 pijlers: AOW, pensioenopbouw via een werkgever en individuele pensioenverzekeringen. Daarnaast kunt u ook zelf sparen voor uw oude dag: de 4e pijler. Wat betekent deze optelsom voor het totaal van uw oudedagsvoorziening straks?
-
Maritiem
Hoe blijft u aan de wereldtop in de maritieme sector? Nederland moet het hebben van innovatie. Onze kennis brengt de maritieme cluster aan de wereldtop.
We proberen een aantal veelvoorkomende misverstanden over impact meten recht te zetten. Het meten van impact is geen trend die over enkele jaren weer verdwenen is, en het is daarom belangrijk om als organisatie helder te hebben wat impact meten is en welke positieve bijdrage het voor jouw organisatie kan hebben.
Misverstand 1: Impact gaat alleen over de eindstreep
Veel mensen gebruiken de term impact enkel voor de grote maatschappelijke einddoelen, zoals het streven naar een inclusievere maatschappij. Maar impact gaat niet alleen om deze verre doelen. Het is belangrijk om impact te definiëren als alle veranderingen, groot en klein, positief en negatief, bedoeld en onbedoeld die je als culturele instelling of maker teweegbrengt op je publiek, makers, vrijwilligers, personeel en de omgeving. Dit maakt het eenvoudiger om jouw impact te onderzoeken, jouw bijdrage aan de impact te onderbouwen én ervan te leren.
Voorbeeld
Denk bijvoorbeeld aan een theatergroep die met interactieve voorstellingen mensen in aanraking laat komen met nieuwe denkbeelden. Ze hopen hiermee een bijdrage te leveren aan een meer inclusieve maatschappij. Dat is nogal ver weg en moeilijk inzichtelijk te maken. Maar zij maken natuurlijk allerlei weldegelijk impact. Denk aan bezoekers die in contact kwamen met mensen uit andere bevolkingsgroepen; of dat bezoekers nieuwe dingen leerden en zich vermaakten. Dit is allemaal impact waaraan de theatergroep een duidelijke en directe bijdrage levert en die belangrijke stappen vormen op weg naar hun ultieme visie: meer inclusie.
Misverstand 2: Impact meten is alleen voor verantwoording
Impact meten wordt vaak gezien als een manier om verantwoording af te leggen aan stakeholders, financiers of donateurs. Hoewel verantwoording een belangrijk doel kan zijn, gaat impact meten om veel meer dan dat. Impact meten gaat om het leren van je eigen activiteiten en het verbeteren van je aanbod. Door inzicht te krijgen in waar je meer of minder impact maakt, kun je jouw activiteiten beter afstemmen op je doelen.
Dit proces stelt je in staat om niet alleen jouw successen te identificeren en te versterken, maar ook om te leren van onbedoelde negatieve effecten. Impact meten is een belangrijk hulpmiddel voor continue verbetering, innovatie en duurzame groei binnen de kunst- en cultuursector. Het helpt organisaties om responsief te zijn, en om hun rol in de samenleving op een betekenisvolle manier te vervullen. Vanuit Impact House spreken we daarom meestal niet alleen over impact meten maar over het sturen op impact of impact management.
Voorbeeld
Om hun werk te verantwoorden naar financiers, investeren organisaties vaak veel tijd in rapporten en verslagen. Op het oog mooie producten, maar toch horen wij vaak dat het intern gezien wordt als een tijdrovende verplichting waar je elk jaar weer doorheen moet.
Wij denken dat de komt omdat, ten eerste, de focus vaak te veel ligt op (bezoekers)aantallen – en die zijn zelden een goede reflectie van de impact die een organisatie wil maken en, ten tweede, omdat het hele proces niet ingericht is om van te leren. Dit is zonde, want impact meten zou voor het belangrijkste deel moeten gaan over informatie ophalen die je instaat stelt om te leren en te verbeteren!
Zodra je met het meten van impact de vragen beantwoordt waar de mensen in jouw organisatie van wakker liggen dan wordt het relevant en boeiend.
Tip: Ga vroegtijdig het gesprek aan met jouw financiers en andere stakeholders over hoe je kijkt naar impact meten; waar je eigen nieuwsgierigheid zit en over de methoden die je wilt inzetten om impact inzichtelijk te maken. Door stakeholders te betrekken bij jouw impactmeting, creëer je begrip en ondersteuning voor je aanpak. Uiteindelijk zitten financiers, makers en instellingen in dezelfde transitie en is het belangrijk om samen stappen te zetten.
Misverstand 3: Iedereen in de sector moet (op een vergelijkbare manier) bezig zijn met impact
Vaak horen wij kritiek dat het ‘impact denken’ te weinig rekening houdt met de artistieke en creatieve motieven van makers en instellingen. Het vermoeden is al snel dat elke maker vanaf dag één bezig moet zijn met impact. Dat is natuurlijk niet zo. Om het simpel te stellen: Vincent van Gogh zou geen mooiere zonnebloemen hebben geschilderd als hij vanaf het begin dacht aan de impact van zijn werk. Voor sommige makers is impact een startpunt, voor anderen niet.
Wel zijn er rollen in de sector zoals programmeurs en curatoren waarbij het opzetten van een impactbril belangrijk is. Die impactbril kan per rol verschillen. Vergeet hierbij misverstand 1 niet: iemand die puur vanuit artistieke waarden programmeert – doet dat meestal om iets teweeg te brengen bij het publiek. En iets teweeg brengen is natuurlijk ook impact. Door te realiseren dat impact op verschillende manieren en momenten in het creatieve proces kan plaatsvinden, kan zowel de maatschappelijke als artistieke waarden van de kunst- en cultuursector een plaats krijgen binnen impact meten en managen.
Voorbeeld
Een curator in een museum beschouwt de impact van een tentoonstelling op een brede manier, inclusief het aantrekken van divers publiek en het stimuleren van discussie over bepaalde thema's. Een individuele kunstenaar, daarentegen, interesseert zich bijvoorbeeld meer in hoe bezoekers persoonlijk reageren op het werk. De directie is wellicht op instellingsniveau geïnteresseerd in weer andere zaken variërend van milieu- en duurzaamheidsaspecten en de maatschappelijke impact van het bezitten en exploiteren van een groot podium of zaal.
Als in het impact meten ieders behoeftes worden meegenomen, wordt iedereen onderdeel van het impact denken en is heeft iedereen in de organisatie er voordeel aan.
Misverstand 4: Impact meten is moeilijk en tijdrovend
Misschien wel het meest hardnekkige misverstand is dat impact meten te moeilijk, tijdrovend en duur is. Wij zijn echter overtuigt dat dit niet het geval hoeft te zijn. Zodra leren en sturen het startpunt is en je met oprechte nieuwsgierigheid gaat onderzoeken, kun je op kleine en eenvoudige manieren inzicht krijgen in je impact (zie hierover ook deze insight).
Tip
Er zijn verschillende tools beschikbaar om je te helpen bij het meten van impact, zoals de Impactmakers Toolkit en het Impactpad. Deze tools bieden een gestructureerde aanpak over impact in kaart brengen. De Theory of Change is hierbij vaak een nuttig uitgangspunt.
Misverstand 5: Impact meten is saai en leidt alleen maar af van impact maken
Impact meten heeft bij velen een ietwat stoffig imago en regelmatig horen we dat meten afleidt van het maken van echte impact. Impact meten kan juist een inspirerend en integraal deel van het creatieve proces zijn. Het hoeft niet te worden gezien als een vervelende taak die afleidt van het werk, maar als een manier om dieper in contact te komen met je publiek en je eigen doelen.
Impact meten kan ook op een impactvolle manier gebeuren waarbij niet alleen waardevolle feedback wordt opgehaald, maar ook de ervaring van zowel de makers als het publiek verrijkt worden. Kortom, impact maken met impact meten.
Voorbeeld
Na een theatervoorstelling kan een regisseur bijvoorbeeld in gesprek gaan met het publiek om hun reacties te peilen en te begrijpen wat hen geraakt heeft. Het gesprek levert de bezoeker wat op en levert impactinformatie op. Evenzo kan een curator tijdens een tentoonstelling met bezoekers praten om hun interpretaties, emoties en gedachtes over de werken te achterhalen – zodra bezoekers hierbij ook iets extra’s leren over de tentoonstelling snijdt ook hier het mes aan twee kanten. Door creatief impactmeetmethodes in te zetten wordt impact meten een dynamischer proces dat inherent bijdraagt aan de impactdoelen.
We hopen dat dit artikel bijdraagt aan een beter en meer gedeeld begrip van impact waarin veel ruimte is voor verwondering en nieuwsgierigheid. De kunst van impact meten is dat het niet primair gaat over de eindbestemming maar een voortdurende reis is van leren en ontdekken waarbij niet zozeer het bereiken van doelen centraal staat, maar vooral het met een open blik doormaken van het proces.
Meer weten?
Wil je meer weten over impact meten in de kunst & cultuursector? Onze experts helpen je graag.